De enige plaats waar succes eerder komt dan werk, is het woordenboek -Vidal Sassoon


Hoe werkt het?


De intake

Het traject van budgetcoaching begint met de intakefase. Deze fase kun je zien als een kennismaking met elkaar en met de financiële situatie. Het eerste contact is telefonisch. We bespreken dan in het kort wat er op financieel gebied niet naar wens gaat. Als we besluiten om samen aan oplossingen te gaan werken, dan zal ik je bij jou thuis bezoeken. We maken dan nader kennis, bespreken de noodzaak voor het budgetcoachen en kijken wie er verder bij betrokken is. Het is goed om alvast stil te staan bij wat je op financieel gebied wil gaan leren en/of wat je anders wil gaan aanpakken. Ik zal tijdens de intake ook meer uitleg geven over het coachingstraject. Vervolgens sluiten we een budgetcoachingsovereenkomst. Onze volgende gesprekken zullen plaatsvinden in  Gezondheidscentrum De Linde, Mauritslaan 9 in Geleen. Tenzij er redenen zijn om bij jouw thuis af te blijven spreken.

Voor de volgende sessie geef ik je een lijst met documenten, die ik van jou nodig heb om je financiële plaatje uit te werken. Denk hierbij aan loonstrookjes, bankafschriften, verzekeringspolissen etc. Ook zal ik je vragen om (als je dat nog niet doet) vanaf dan al je uitgaven te gaan bijhouden.

De analyse

Aan de hand van het competenties-beoordelingsformulier dat is opgesteld door het NIBUD, beginnen we daarna aan de analyse-fase. Het Nibud heeft 5 competenties opgesteld voor financieel gezond gedrag. Als we weten hoe het staat met jouw financiële gedrag, dan kunnen we aan de hand daarvan de leerdoelen van het budgetcoachen opstellen.  


Het budgetcoachingsplan

Na de analyse maak ik een budgetcoachingsplan. Dit doe ik door een overzicht van de inkomsten en uitgaven te maken. Of eigenlijk maak ik twee overzichten: één op maand- en één op jaarbasis. Daar uit blijkt hoeveel geld je iedere maand te besteden hebt of hoeveel je tekort komt. En verder kijk ik naar je buffer. Heb je genoeg reserves voor als er onverwachte uitgaven gedaan moeten worden? Reserveer je bijvoorbeeld geld voor het betalen van het eigen risico van de zorgverzekering?

In het budgetcoachingsplan worden ook je doelen vastgelegd. Ook mijn adviezen over waar je op kunt besparen en een risco-analyse zijn onderdeel van het budgetcoachingsplan. 


De coachingsfase

Dan gaan we aan de slag met het 'echte werk'. Het aanpakken van geldlekken, leren om bewust geld uit te geven of om het juist niet uit te geven, uitvinden welke administratiemethode bij je past, etc. Iedereen stelt zijn eigen doelen, dus het 'echte werk' wordt voor iedereen persoonlijk gemixt.


Hoe lang duurt het budgetcoachingtraject?

De periode voor de intake, de analyse en het maken van het budgetcoachingsplan is ongeveer 3 maanden. In deze tijd voeren we 2 of 3 gesprekken. Daarna maak ik het budgetcoachingsplan en neem, als het af is, contact met je op om het te bespreken.

De coachingsfase is de fase waarin je gaat oefenen met het budgetcoachingsplan. Ook voor deze fase kun je zo'n 3 maanden reserveren. In het begin van deze fase zullen we twee of drie keer per maand een afspraak maken om de vorderingen te bespreken. Wanneer we samen vinden dat het goed gaat, laten we een langere tijd tussen de afspraken. 


Aanbevelingen

Sylvia: 'Ik heb al heel wat budgetteer-ervaring. Carla weet me toch nog wat te leren en me over dingen na te laten denken, die nog anders kunnen. Verder is Carla heel duidelijk in haar uitleg en durf ik alles bespreekbaar te maken. Een fijn mens dat je budgetbeheer met een frisse blik verbetert!!'

Petra: 'Heel erg bedankt voor de coaching en de persoonlijke aandacht. We hebben nu een beter beeld van onze inkomsten en uitgaven, ook al zijn deze niet iedere maand hetzelfde. We maken een planning en zijn hierdoor veel bewuster bezig met geld en de keuzes die we maken.'